7 tipů, jak motivovat

.

1. Jasně si společně stanovte cíl!

Pokud svému žáčkovi pomůžeme stanovit jasný cíl, který vychází z nich samotných, máme napůl vyhráno. Ten, kdo je poháněný svou touhou, dělá všechno mnohem rychleji a více si to užije.

Zeptejte se:

  • Co ho baví?
  • Čeho by chtěl v životě dosáhnout?
  • Čím by se chtěl/a v budoucnu živit?
  • Co je jeho konečný cíl, sen?

Vypište odpovědi na papír! Informace v hlavě jsou vrtkavé a nepůsobí na nás tak silně jako na papíře.

Někdy může být motivací jen to, že se dítě naučí na test, abyste se přiblížil svým cílům, propadnutí by vás od cílů o jeden rok odsunulo.

2. Školní cíle

Už jste jste společně vytyčili životní cíle, které vás motivují a nutí něco dělat. Dalším krokem je stanovení školních cílů.

Na začátku pololetí, školního roku, si napište, čeho chcete společně dosáhnout. Např. Chci si více užívat učení češtiny, chci vylepšit svůj přízvuk atd...

Poté cíle proměňte na reálné menší kroky.

V souladu se svými cíli si stanovujte měsíční cíle/úkoly. Společně si pište i týdenní plány, v nichž máte jasně dáno, co byste měli zvládnout. Minulý týden vypadal plán takto:

  • Naučit se vyjmenovaná slova po L + každý den opakovat stará
  • Zopakovat si tvrdé a měkké souhlásky
  • Každý den přečíst minimálně 2 strany knihy
  • Dodržovat své pozitivní návyky

Základem je, abyste vnitřně motivovali dítě jejich vlastními cíli, které poté promění na konkrétní úkoly pro týdny a dny. S vizí konečného cíle v hlavě se jim pracuje vždycky lépe.

Jen pozor na nereálné cíle, které by si dítě mohlo stanovit a poté být spíše demotivováno.

3. Odměňujte ho

Skoro všichni považují učení za nutnou povinnost a jen málokdo ho považuje za zábavu a činnost, která má smysl.

Má to několik důvodů:

  • Neumí se učit - to, co neumí, dělají jen velmi neradi. S větší oblibou se věnují činnostem, ve kterých vynikají. Ve škole je bohužel nikdo nenaučil jak se učit rychle a zábavně, proto ty negativní pocity.
  • Májí špatnou motivaci -  jestliže si skutečně nastavíte cíl, který je potáhne ku předu, učení si oblíbí a budou se mu věnovat s mnohem větším nadšením
  • Pouze tresty, žádné odměny - všichni to znají, nedonesou domácí úkol, ihned dostanou za 5, naopak, úkol májí, nikdo je ani nepochválí :(. Školství je v tomto, špatně vymyšleno, pouze trestá, ale jen zřídkakdy chválí a odměňuje.

Jedním ze způsobů, jak učení spojit s pozitivními emocemi, je odměňovat za splnění malých úkolů.

Doufáme, že si osvojíte metodu týdenních plánů, když žáček splní malý úkol ze svého plánu, odměňte ho! Zahrajte si jeho oblíbenou hru, jděte ven, kupte mu sladkost.

Vždy, když skončíte s učením, odměňte ho. Je velmi pravděpodobné, že mozek si spojí učení s mnohem pozitivnějšími emocemi. Postupně se už nebude učit s takovou nechutí.

Pamatujte! Když nesplní úkol, neodměňujte ho, ztrácí se tak motivační efekt odměny.

Malé úkoly = malé odměna. Velké úkoly = velká odměna.


4. Namotivujte žáčka jeho oblíbenou hudbou

Učitě méte občas stav, že se vám nic nechce a stejné je to i u dětí. Proto je dobré si občas k některému z úkolů pustit hudbu, kterou má žáček rád. Odreaguje se a bude si pracovat lépe, protože bude mít něco, co má rád.

Moje oblíbená hudba k učení je:

  • Hungry eyes
  • A lalala long
  • Harry Potter - soundtracks

5. Nenechte je se rozptylovat!

Víte, proč ve většině případů nedokážeme motivovat k učení?

Děti si myslí, že mají na práci něco naléhavějšího. Neustále jim cinká messenger, chodí SMSky, někdo dětem volá, ať jdou ven nebo už chtějí letět na kroužek.

K tomu, abychom se namotivovali k učení, musíme tyto činnosti aspoň na chvíli odříznout. Proto před učením apelujeme na dítě, aby mobil odložia např. do edlejší místnosti. Nic je nebude rušit a mohou se tedy lépe soustředit na učení.

Pamatujte si! Vždy se věnujeme jen jedné činnosti, nikdy nemultitaskujeme! Učení poté děti zvládnou mnohem rychleji, pokud se budou věnovat výhradně zadané práci.


6. Buďte pozitivní, negativita je zabije!

Dennodenně narážím na studenty, kteří si neustále stěžují. Vadí jim, že je škola těžká, že se musí učit, že jsou učitelé strašní, že jim to nejde a další řeči.

Negativita kolem vás i vaše svěřence pomalu ale jistě ničí! Dívejte se na všechno růžovými brýlemi. Nesoustřeďte se na to negativní. Hledejte všude jen to pozitivní a to naučte i děti, keré doučujete.

Škola nemusí být těžká, může to být výzva. Děti se nemusí učit, ale mohou poznávat nové zajímavé informace.

7. Když ostatní jsou prostě chytřejší!

Setkala jsem se s mnoha žáky, kteří na dočování prohlašovali, že jsou hloupí a ostatní mají své skvělé výsledky v podstatě zadarmo bez učení. Říkali, že se jim nechce trávit čas učením, když to ostatní nedělají.

Není to pravda, zvláště ti nejlepší žáci se musí tvrdě učit. Ani já nezvládnu pochopit nějaké těžké téma přímo z přednášky. Musím se snažit i doma, hledat alternativní zdroje a učit se.

Vyveďte děti z přesvědčení, že se musí snažit a učit se více než ostatní, stahuje je to dolů.

Bez práce nejsou koláče.

 Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky