Čemu se vyhýbat
takhle by to teda nešlo
V této kapitole Vám poradíme, co dělat a hlavně, co nedělat při doučování.
Nebuďte druhým učitelem
Stresu mají děti dost ve škole. Nebuďte další hrozivou autoritou, které by se dítě mělo bát. Jde nám o to, aby dítě doučovaní bavilo a těšilo se na něj. To jde ruku v ruce s úspěchem. Buďte pro něj kamarádem, kterého bude mít rád a nebude se ho bát zeptat, pokud něčemu nerozumí. Zajímejte se o něj, zjistěte, co má rád a využijte toho při výuce. Koneckonců je to příjemnější pro všechny zúčastněné. Žáčka si prostě musíte získat, aby doučování mělo smysl.
Méně je někdy více
Nepřehlcujte! Vyberte vždy jen ty nejdůležitější a nejpodstatnější informace. Neznuďte žáka zbytečně dlouhým výkladem. Stejně si zapamatuje jen malou část toho.
To platí i pokud píšete na tabuli či na papír. Nepiště každou myšlenku, ale jen to, co je opravdu zásadní. Snažte se používat srozumitelná hesla. Jestli-že popíšete celou plochu odshora až dolů, akorát tím žáka zmátnete a můžete si být jistí, že si z toho neodnese vůbec, ale vůbec nic.
Neučte bez plánu
Vždy mějte učební plány a stanovené cíle, kterých chcete dosáhnout. Mějte plány na kratší i delší časové úseky. Jasně si stanovte, co chcete probrat, jaké metody použijete a čeho chcete dosáhnout, tedy váš cíl. Žák by se na tvorbě plánů měl aktivně podílet, být s nimi plně seznámen a chápat je.
I když to může být ze začátku náročné, uvidíte, že ve finále vám to ušetří spoustu práce. A hlavně díky plánům získáte zpětnou vazbu. Doporučuji si sestavit plány a cíle na dané vyučování, pak třeba na týden, měsíc i pololetí.
No wifi
Pryč se všemi sociálními sítěmi! Jak žákův, tak i svůj mobil dejte stranou. Nenechte se rozptylovat ustavičným pípáním upozornění. Internet samozřejmě k výuce používat můžete, ale odhlašte se z facebooku.
Pryč s rutinou a stereotypem
Hrajte hry, diskutujte, choďte ven, mějte netradiční pomůcky. To vše zvýší efektivitu práce a hlavně žákův zájem. Není nic horšího, než nudná a stále se opakující výuka. Zkoušejte různé metody. Hodina by měla mít spád a být různorodá. Proto doporučuji během hodiny vystřídat několik různých činností pro oživení. Zahrňte do výuky aktivizační metody. Ukažte žákovi, že učení může být zábava.
Příklady, příklady a zase příklady
U všeho vždy uvádějte příklady, vůbec s nimi nešeřte. Žák si pak dokáže udělat lepší představu o dané látce a lépe si vše zapamatuje. Pokud už látku opakujete, vyzvěte žáka, ať uvede příklad on. Ověříte si tak, že Vás vnímá, ví o čem je řeč a trochu si zapřemýšlí. Příklady jsou prostě základ, bez kterého se neobejdete.
Přiměřeně, přiměřeně,...
Je nesmírně důležité, ale bohužel i poněkud obtížné, najít správnou bilanci mezi příliš snadným a příliš těžkým. Žák by při učení měl překonávat překážky a posouvat své hranice. Proto by úkoly neměly být příliš snadné a žák by si u nich měl zapřemýšlet. Na druhou stranu by ale úkoly měly být vždy zvládnutelné a přiměřené úrovni dítěte. Pokud byste žákovi zadávali příliš složité úlohy, které by nedokázal vyřešit, mohlo by to vést až k frustraci. Žák by o sobě mohl začít pochybovat a učení by ho jistě absolutně nebavilo. Při doučování je důležité, aby žák pocítil radost z úspěchu a z dobře vykonané práce.
Nekritizujte
Nekritizujte, chvalte! Je mnohem motivující, když žáka budete chválit, než mu říkat, co všechno udělal špatně. Pokud mu přece jen chcete něco vytknout, nejprve začnete chválit! Řekněte, co všechno udělal dobře a až následně zmiňte, co se mu nepovedlo.
Ukažme si příklad:
,,U všech sloves jsi špatně určil osoby, ale máš dobře určené časy.,,
,,Výborně, skvěle si zvládl určit čas u všech sloves. Jde vidět, že určování osob ti dělá ještě problém, tak se na to zkusíme podívat společně.,,
Myslím, že všichni cítíme, která z reakcí je vhodnější.
Doufám, že Vám tyto rady pomohou být lepším pomocníkem při učení. Pokud byste si o dané problematice chtěli načíst více, doporučuji knížku "Účinné vyučování v kostce" od Madeline Hunterové. Tato publikace se moc hezky čte, je napsaná srozumitelně a lidsky.
Účinné vyučování v kostce / Madeline Hunterová. 1999. ISBN 8071782203.